Facebook

Grundlæggende Business Intelligence (BI) kursus

Det lærer du

Business Intelligence (BI) og rapportering i almindelighed, er i stigende grad en del af hverdagen for ansatte i en moderne virksomhed. Virksomhedens data er ofte lagret i mange forskellige systemer med vidt forskellige formål. Derfor er det vigtigt vide hvad disse forskellige systemer og deres datastruktur har for betydning og konsekvens for dine rapporteringsmuligheder når du trækker data ud fra disse til dit foretrukne BI værktøj. Det være sig “Power BI Desktop”, “Power BI”, Excel andet rapporterings værktøj.

Efter kurset kan du blandt andet:

  • Bedre kunne forstå data i eksisterende strukturer
  • Bygge bedre datamodeller til understøttelse af dine rapporter
  • Vide hvad er Excels Datamodel
  • Vide hvad er et Stjerneskema
  • Vide hvad er en OLTP database
  • Vide hvad betyder Normalisering af data
  • Vide hvad er en Cube
  • Vide hvad er et View
I afsnittet ”Kursusindhold” længere nede på denne side, kan du læse alt om, hvad du vil få gennemgået på dette kursus i datamodellering og design .

Det får du

Før kurset
  • Mulighed for at tale med en instruktør, der kan hjælpe dig med at finde det helt rigtige kursus.
På kurset
  • Undervisning af Danmarks mest erfarne instruktørteam i hyggelige og fuldt opdaterede kursuslokaler i centrum af København.
  • Et kursus bestående af en vekslen mellem teori og praktiske øvelser. Vi ved, hvor vigtigt det er, at du får tid til at arbejde med opgaverne i praksis, og derfor har vi altid fokus på hands-on i undervisningen.
  • Et kursusmateriale, som du efterfølgende kan bruge som opslagsværk samt et opgavesæt, der understøtter kurset.
  • Fuld forplejning, som inkluderer morgenmad, friskbrygget kaffe, te, frugt, sodavand, frokost på en italiensk restaurant på Gråbrødretorv, kage, slik, og naturligvis Wi-Fi til dine devices.
  • Et kursuscertifikat med bevis på dine nye kvalifikationer.
Efter kurset
  • Adgang til vores gratis hotline, som betyder, at du op til et år efter kurset kan ringe eller skrive til os, hvis du har spørgsmål til de emner, der er blevet gennemgået på kurset.
  • Vores unikke tilfredshedsgaranti, som er din tryghed for at få fuldt udbytte af dit kursus.

Få det optimale ud af kurset

Dette Datamodellering og design kursus indgår som en del af vores samlede udbud af Business Intelligence kurser og henvender sig til dig, arbejder med rapportering i Excel, Power BI eller andet Rapporteringssystem, eller som skal til at arbejde med rapportering.

Kursusindhold

Modul 1 – Datalagring i virksomheder
I dette modul gennemgår vi de overordnede muligheder for at trække data ud fra virksomhedens datasystemer. Fordele og ulemper ved de forskellige løsninger bliver diskuteret. En valgt løsning i form af oprettelse af et Data Warehous bliver uddybet nærmere så vi får et indblik i de processer der indgår i oprettelsen af et Data Warehouse.
  • Datasiloer
  • Udtræk med ODBC fra Sourcedata
  • Hvad er et Data Warehouse og et Data Mart
  • Hvorfor have et Data Warehouse
  • Processen i oprettelse af et Data Warehouse
  • Self Service BI løsninger, hvor passer de ind
Modul 2 – Datamodeller i OLTP databaser
I dette modul vil vi fokusere på den måde data er lagret i et normalt OLTP system eks. vis et faktureringssystem. Data laget i en sådan struktur er normalt svære at overskue og udnytte i rapporter, da det her kræves at informationen gemmes i mange forskellige små tabeller. Disse regler, kaldet Normaliserings regler vil blive gennemgået og forklaret i små praktiske eksempler. Ved udtræk af data fra OLTP databaser vil du ofte kun have adgang til at vælge data fra Views men ikke fra de grundlæggende Tabeller. Vi vil her se på hvad er et View og hvilke konsekvenser kan dette have.
  • OLTP databaser
  • Tabeller og datatyper
  • Normaliserings regler
  • Primærnøgler og fremmednøgler
  • Referentiel integritet i data
  • Query
  • SQL - Views
Modul 3 – Datamodeller i Stjerneskema
Data lagret i en traditionel OLTP database skal normalt overholde en masse Normaliseringsregler som dybest set ikke er brugervenligt når data skal trækkes ud af databasen.
Derfor er data i et Data Warehouse struktureret i et Stjerneskema som er den optimale struktur når det gælder brugervenlighed. Vi skal se på hvordan denne bygges i et Data Warehouse og se på hvordan vi i vores valgte rapporteringsværktøj kan tilstræbe at bygge vores datamodel så vi har et stjerneskema.
  • Hvad er et Stjerneskema
  • Opbygning af Fact-tabel
  • Dimensions-tabeller
  • Tids Dimensionen
  • Measures
Modul 4 – Data i Cuber
Dette modul er en kort introduktion til hvad en Cube er og hvor vi møder Cuber.
  • Hvad er en Cube
  • Hvor møder vi Cuber
  • Excel Datamodel
Modul 5 – Teoriernes anvendelse
Vi vil demonstrere nogle af de forskelle der ses i rapporteringsværktøjerne hvis de anvender en Cube som datakilde frem for andre datakilder.
Værktøjer som “Power Bi”, “Power BI Desktop” og Excel Power Pivot anvender Cuber til lagring af din datamodel. Vi vil ligeledes demonstrere nogle eksempler hvor vi ser den store forskel mellem at rapportere ud fra en OLTP database eller et Stjerneskema.
  • Excel
  • Excel Power Pivot
  • Power Bi

Kontaktoplysninger

Adresse
Amagertorv 21
1160 København K