Hvad er OneDrive?

OneDrive er Microsofts cloudbaserede lagringstjeneste, der gør det muligt at gemme og dele filer sikkert online. Du kan tilgå OneDrive fra både computer og mobil. Som en del af Microsoft 365 integreres den med Word, Excel, PowerPoint og Teams, hvor du nemt kan dele dokumenter med kollegaer og arbejde i dem samtidig. Med indbygget sikkerhedskopiering og adgangskontrol er samarbejdet både effektivt og trygt.

Sådan arbejder du sammen med dine kollegaer i OneDrive

1. Opret en fælles mappe i OneDrive

  • Åbn OneDrive i browseren eller på din computer.

  • Gå til Opret eller upload i venstre hjørne.

  • Klik på Ny mappe og giv den et navn.

  • Højreklik på mappen og vælg Del.

  • Vælg hvem der skal have adgang.

  • Sæt tilladelser til Rediger, så alle personer kan ændre filer i mappen.

Sådan deler du en mappe i OneDrive

2. Del Word- eller Excel-dokumenter

  • Opret et dokument.

  • Gå til højre hjørne og vælg Del.

  • Indtast kollegaernes e-mailadresser eller kopier et delingslink.

  • Sørg for at Rediger er valgt, så alle kan arbejde på dokumentet samtidig.

Del adgang til dokumenter i OneDrive

3. Flyt dokument til mappe

  • Åbn det ønskede dokument.

  • Klik på Fil i venstre hjørne.

  • Klik Flyt fil, og flyt den til den ønskede mappe.

Sådan flytter du et dokument til en mappe

Sådan fungerer samarbejde i realtid

Når du og dine kollegaer åbner et dokument, kan I arbejde i det samtidig og se hinandens ændringer i realtid. Hver deltager markeres med en farve, så det tydeligt fremgår, hvem der skriver hvor. Har du forslag eller input til det som dine kollegaer skriver, kan du indsætte kommentarer uden at ændre selve indholdet. Alle ændringer gemmes automatisk, og du kan til enhver tid gendanne tidligere versioner, hvis der er behov for det.

Hvorfor skal mine kollegaer og jeg benytte OneDrive?

Du og dine kollegaer skal bruge OneDrive, fordi det samler samarbejdet et sted og skaber struktur i jeres arbejdsprocesser. I slipper for forvirring omkring e-mails frem og tilbage og dokumenter, der ligger flere steder. Med fælles mapper, arbejdsmapper, dokumenter, automatisk sikkerhedskopiering og adgangskontrol har I altid de rette filer ved hånden.

Vil du lære mere om OneDrive?

Vil du dykke dybere ned i hvordan OneDrive kan styrke samarbejdet i din organisation? På vores OneDrive kursus får du en grundig introduktion til mulighederne i OneDrive, så du og dine kollegaer kan udnytte platformen fuldt ud.