Access grundlæggende kursus

Det lærer du

Access er et brugervenligt og effektivt værktøj hvis du skal opbygge mindre og mellemstore databaser, hvori der er mulighed for at arbejde med informationer af enhver art. Det kræver, at databasen bliver opbygget på en struktureret måde, så du kan indtaste, søge og præsentere dine informationer korrekt. Du ønsker kun at lagre samme informationer én gang, hvilket betyder at dine informationer skal opdeles i flere tabeller, som så, efterfølgende, sammenkædes via relationer.

Efter kurset kan du blandt andet:
  • Designe en database
  • Oprette tabeller bestående af felter og angivelse af deres datatyper og egenskaber
  • Oprette forespørgsler og anvende mange former for søgekriterier – altså udtrække de relevante data
  • Oprette og designe indtastningsformularer hvori du kan anvende kontrolelementer (afkrydsningsfelter, kombinationsbokse mm)
  • Oprette og designe dine egne rapporter ved brug af grupperinger og sorteringer af dine data
  • Have en forståelse for sammenhængene i en Access database
I afsnittet ”Kursusindhold” længere nede på denne side, kan du læse alt om, hvad du vil få gennemgået på dettekursus i Access.

Det får du

Før kurset
  • Mulighed for at tale med en instruktør, der kan hjælpe dig med at finde det helt rigtige kursus.
På kurset
  • Undervisning af Danmarks mest erfarne instruktørteam i hyggelige og fuldt opdaterede kursuslokaler i centrum af København.
  • Et kursus bestående af en vekslen mellem teori og praktiske øvelser. Vi ved, hvor vigtigt det er, at du får tid til at arbejde med opgaverne i praksis, og derfor har vi altid fokus på hands-on i undervisningen.
  • Et kursusmateriale, som du efterfølgende kan bruge som opslagsværk samt et opgavesæt, der understøtter kurset.
  • Fuld forplejning, som inkluderer morgenmad, friskbrygget kaffe, te, frugt, sodavand, frokost på en italiensk restaurant på Gråbrødretorv, kage, slik, og naturligvis Wi-Fi til dine devices.
  • Et kursuscertifikat med bevis på dine nye kvalifikationer.
Efter kurset
  • Adgang til vores gratis hotline, som betyder, at du op til et år efter kurset kan ringe eller skrive til os, hvis du har spørgsmål til de emner, der er blevet gennemgået på kurset.
  • Vores unikke tilfredshedsgaranti, som er din tryghed for at få fuldt udbytte af dit kursus.

Få det optimale ud af kurset

Dette Access kursus indgår som en del af vores samlede udbud af Office kurser og henvender sig til dig, der har behov for og lyst til at lære de grundlæggende, relevante og mest brugte funktioner i Access, således at du kan arbejde selvstændigt og effektivt med programmet.

Det vil være en fordel, at du har kendskab til Access, men det er ikke et krav for at deltage og få fuldt udbytte af kurset. Uanset erfaring er det nemlig vigtig at du lærer at arbejde korrekt med det grundlæggende før du bygger videre.

Så derfor skal du bare møde op, frisk og fuld af spørgelyst, og så lover vi dig en rigtig god kursusoplevelse.

Kursusindhold

Kom godt i gang med Access
I dette modul gennemgås kort udseendet af Access og hvordan du navigerer rundt.

Følgende emner vil blive gennemgået:
  • Brugerfladen i Access - faner og grupper - navigationsruden

Databasedesign med Access
Her vil vi give dig et indblik i teorien, bag opbygningen af en database. Du får også en forståelse for relationer og nøgler samt hvilke problemer der kan opstå, hvis databasen ikke opbygges korrekt fra starten.

Følgende emner vil blive gennemgået:
  • Hvad er en database?
  • Afgræns databasen - hvilke oplysninger skal bruges?
  • Databasedesign
  • Brug af normalformer – primærnøgle - relationer

Tabeller i Access
Her vil du lære hvordan du opretter felter i en tabel og angiver datatyper og feltegenskaber for felterne. Tabellerne er grundstenen i databasen og det er vigtigt at du får oprettet og defineret dem rigtigt.

Følgende emner vil blive gennemgået:
  • Oprettelse af en database i Access
  • Oprettelse af tabeller med felter og angivelse datatyperne for felterne
  • Styring af senere indtastning i tabellerne ved at angivelse af standardværdier, inputmasker, valideringsregler, om felterne skal være obligatoriske m.m.
  • Navigering og redigering af data
  • Sortering og filtrering (udvælgelse og visning af data i tabellerne)
  • Import/eksport af data, f.eks. andre Access databaser eller fra Excel-filer
  • Ændring af tabellayout

Forespørgsler i Access
I dette modul handler om at vælge de ønskede informationer/felter fra de forskellige tabeller. Du vil lære de mange muligheder, du kan anvende, når du skal angive dine kriterier for hvad du vil se i dit datasæt- og hvordan. Du kan ligeledes, med fordel, lave beregninger og totaler på baggrund af de valgte felter (laver opsummeringer af data og beregne nye informationer ud af tabellerne).

Følgende emner vil blive gennemgået:
  • Hvad er en forespørgsel?
  • Dataark- / designvisning
  • Udtræk af data via egne kriterier og udtræk fra en eller flere tabeller
  • Beregnede felter og sammensatte felter samt udtræk af totaler
  • Udtræk via brugerindtastning

Formularer i Access
Her vil du lære at designe indtastningsskærmbilleder. Hvordan du krydrer dem med et pænt layout, farver og knapper, der f.eks. åbner andre formularer, foretager en søgning eller udskriver den aktuelle formular. Vi kigger på de mange indgange/guider du har når du skal opbygge en formular.

Følgende emner vil blive gennemgået:
  • Hvad er en formular?
  • Opbygning af en formular - guiden formular
  • Indsættelse af kontrolelementer – fx tekstbokse, kombinationsbokse, kommandoknapper og andre objekter samt deres egenskaber
  • Design af formularen og justering og placering af felter på formularen
  • Navigering og redigering af data
  • Filtrering af data i en formular – udvælgelse af data
  • Oprette beregnede felter og indsætte funktioner – nye beregnede informationer
  • Navigation - opret dit eget menu system

Rapporter i Access
I dette modul er målet at sætte en pæn rapport op - nemt og hurtigt. Rapporter kan udskrives, men ofte vises de bare på skærmen. Rapporter har den fordel, at du kan håndtere og vise mange data ud fra en gruppering og en sortering af dine data. Du har de samme designfaciliteter som når du designer en formular - men naturligvis ingen interaktion med brugeren. Du lærer at indsætte formler, kontrolelementer og at anvende de forskellige sektioner til indsætning af gentaget indhold eller overskrifter.

Følgende emner vil blive gennemgået:
  • Hvad er en rapport?
  • Opbygning af en rapport - guiden rapport
  • Visningsformer
  • Indsætning af kontrolelementer og felter
  • Forklaring af tekstbokse, kombinationsbokse, kommandoknapper og andre objekter samt deres egenskaber
  • Design af rapporten og justering og placering af felter i rapporten
  • Rapportsektioner og sortering og gruppering
  • Oprettelse af beregnede felter og indsætte funktioner
  • Redigering og udskrivning

Hvad siger vores kunder om os?

Se vores google reviewsPå Google Bussiness har vi en score på 4,8 af 5 fordelt på 256 reviews

Se vores facebook Reviews

På Facebook har vi en score på 5 af 5 fordelt på 162 reviews

 

 

Se alle vores reviews 

 

 

Hold dig opdateret med vores nyhedsbrev

Modtag nyheder, gode tilbud, tips og tricks med vores månedlige nyhedsbrev.

Vi har både et Office/Adobe nyhedsbrev og et nyhedsbrev for vores tekniske Microsoft kurser.

Her bor vi

Hovedindgang
Kejsergade 2, 3 sal
1155 København K
Kursusindgang
Kejsergade 2, 3 sal
1155 København K
Åbningstider
Mandag: 08.30 - 15.30
Tirsdag: 08.30 - 15.30
Onsdag: 08.30 - 15.30
Torsdag: 08.30 - 15.30
Fredag: 08.30 - 15.30

 

Kontaktoplysninger

 
Kejsergade 2, 3 sal
1155 København K